Tuesday, 19 April 2016

Resepi Lempeng Lemak Manis Yeayyy

Assalamaualaikum.

Siapa kat sini suka makan lempeng? Lempeng ni sebenarnya senang je nak buat. Tak susah pun nak buat. Jadi kali ni kitorang nak kongsi resepi nak buat lempeng lemak manis yeayyy. Bahan-bahan pun senang nak dapat. Jom kita tengok apa bahan-bahan dia:
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1 cawan air
  • 1 sudu minyak masak/mentega
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu gula
  • 1/2 sudu garam secukup rasa
  • 1/2 sudu serbuk penaik
  • Sedikit esen vanila

Cara nak buat? Senang je. Campurkan semua bahan-bahan tadi, gaul sampai sebati. Jangan terlalu pekat dan jangan terlalu cair. Sedang-sedang saja. Bila dah siap gaul, panaskan kuali pan. Nak senang pakai yang non stick pan. Dah panas pan tu tuang je adunan tadi dalam pan bentuk bulat. Kalau nak buat bentuk lain pun boleh.


Masak lempeng tu dalam masa 2 -3 minit. Dah nampak kekuningan maksudnya lempeng tu dah masak la. Ulang langkah tadi sampai adunan yang korang buat habis. Jadi inilah hasilnya.


Senang je kan nak buat lempeng lemak manis yeayy ni kan? Bila dah siap macam ni boleh la korang hidang makan waktu petang atau malam. Kalau sarapan pun ok. Nak lagi sedap boleh la korang cicah dengan sambal atau jem atau nutella or apa-apa je yang korang suka. 


Sekarang, waktu untuk makan! Masa makan jangan lupa jerit yeayyy! Hehehe. Harap korang dapat cuba buat sendiri ok. Kalau korang buat nanti, ambil gambar dan tag kitorang ya. Itu saja entry untuk kali ni.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a comment