Thursday, 23 July 2015

Raya Dahulu vs Raya Sekarang

Assalamualaikum.

Masih mood raya kan? Selamat hari raya! YEAYYY! Ok, setiap tahun mesti raya korang akan rasa perbezaan kan. Mungkin ada yang sedih jadi gembira, mungkin ada yang gembira jadi sedih. Tapi bagi kitorang yang dah berumah tangga ni, macam macam perubahan. Kalau nak tau apa perubahannya, kena la kahwin. Hehehe.

Kitorang nak kongsi sikit pandagan kitorang pasal raya zaman dahulu vs raya zaman sekarang. Ada beza uols. Makin lama makin maju. Tak salah kita nak ubah tapi yang penting tradisi atau asas raya tu kena la kekalkan. Baru la suasana tu tetap dirasai. Gittew! Jom kita tengok "Raya Dahulu vs. Raya Sekarang".









Haaaa, sama tak pandangan kitorang dengan pandangan korang? Ke ada sikit lain? Hahaha. Mungkin banyak lagi perbezaan raya dahulu vs raya sekarang. Ini adalah sebahagian daripada pemerhatian kitorang pasal raya tahun ni. Tahun depan tak tau la apa yang akan berubah kan.

Apa-apa pun, berubah la macam sekali pun. Baik atau buruk, adat dan budaya tradisi beraya tu jangan dilupakan. Berpijak la dibumi yang nyata. Jangan sesekali lupa asal usul kita. Lebih baik kita kekalkan tradisi dari kita lupa dengan tradisi. Berubah kepada kebaikkan tu elok, tapi kalau nak ubah kepada yang keburukkan tu simpan je la dalam poket. Ok?

Kongsikan pandangan korang dengan kitorang. Kot-kot ada lagi perubahan yang korang nampak raya dahulu vs raya sekarang. Boleh la kita bertukar pendapat. Share ok! Selamat hari raya lagi :)

Assalamualaikum.

No comments:

Post a comment