Friday, 20 March 2015

Ada Isteri vs Tak Ada Isteri

Assalamualaikum.

Seorang suami sebenarnya tak boleh hidup sorang-sorang dekat rumah. Nanti rumah akan jadi tongkang pecah. Rasanya tak semua macam tu, tapi hakikatnya ada la segelintir suami yang tak berapa pandai nak menguruskan rumah sangat sebab terlalu mengharap ada isteri yang akan membantu.

Well, sepanjang mrsaidil berpantang dekat Melaka mraidil duduk rumah sorang-sorang kat KL. Terpaksa berjauhan sekejap sebab isnin hingga jumaat kerja. Balik Melaka bila hujung minggu untuk tengok Fayyad dan Rayyan. Bila mraidil duduk rumah sorang-sorang macam kera sumbang. Jadi macam ni la keadaan rumah bila tak ada mrsaidil:

Balik kerja mraidil main campak je kasut tu. Like a king, kau hado?

 Lepas masak atau makan, mraidil memang suka longgok pinggan dalam sinki. Hensem sangat perangai tu.

Balik kerja main letak je beg dan segala barang atas meja makan. Ye la meja makan tak guna sebab tak orang masak kat rumah. *Krik krik krik*

Part paling best, bangun tidur terus masuk bilik air dan mandi. Katil tu macam invisible je.

So true kan? Sebenarnya suami isteri kena amek insiatif sendiri untuk jadi pengemas. Tak perlu bergantung harap semasa sendiri. Kalau berat tulang tu, memang akan bersepah la rumah tu. Ringan-ringankan la sikit tulang untuk jadi pengemas. Tak susah pun, kena tahan sikit dan ada usaha untuk kenal apa itu erti kemas. 

Expectation vs reality sebelum kahwin dan selepas kahwin. Adakah korang mengalami situasai yang sama? Hahaha. Jom kongsikan dengan kitorang. Sama ke tidak? Ke korang tak kisah sebab ada pembantu rumah, hehehe.

Assalamualaikum.

No comments:

Post a comment